Wipak matkalla hiilineutraaliksi – uskomaton innovaatiokyky tukena
Wipakilla ei ole erikseen vastuullisuusstrategiaa, koska koko strategia pohjautuu kestävään kehitykseen. Kunnianhimoinen tavoite nollata hiilijalanjälki toteutuu askel askeleelta innovaatioilla ja investoinneilla. Kaiken takana on myös työntekijöiden aito halu edistää parempaa tulevaisuutta.
2019 Wipakilla luovuttiin erillisestä vastuullisuusstrategiasta, koska uusi strategia oli kokonaisuudessaan kestävää kehitystä. Wihuri Packagingin toimitusjohtajan Karri Koskelan johdolla kysyttiin, mitä pitäisi tapahtua, jotta Wipak nollaisi hiilijalanjälkensä vuoteen 2025 mennessä.
”Meidän tulee esittää tuo kysymys, jos tahdomme tietää, miten se tehdään. Ajatuksella ’Haluamme olla hiilineutraaleja 2050’ ei tarkoiteta mitään, vaan jäädään odottamaan teknologian kehitystä. Me Wipakilla halusimme ymmärtää oman hiilijalanjälkemme ja vaikuttaa siihen”, kertoo markkinointi- ja vastuullisuusjohtaja Hery Henry.
Tavoite olla hiilineutraali sekä sisäisesti omien toimintojen että ulkoisesti tuotteiden osalta tiedettiin valtavaksi, mutta tärkeämpää oli alkaa etsiä ratkaisuja kuin jäädä odottamaan niiden tulemista valmiina pöytään.
”Katsoimme koko toimintaamme ja mietimme, mitä jokaiselle arvoketjun osalle pitää tehdä hiilineutraaliuden saavuttamiseksi. Se oli monimutkainen, mutta palkitseva työ, johon harva yritys maailmassa on lähtenyt”, sanoo Henry.
Omissa toiminnoissaan Wipak otti tavoitteeksi olla hiilineutraali 2023 mennessä ja viimeisetkin tehtaat saavuttivat tämän vuoden 2022 lopussa siirtymällä vihreään energiaan. Välttämättömät päästöt kompensoitiin.
”Aina ajatus on kuitenkin ollut päästä niin lähelle nollaa kuin mahdollista ilman offsetting-osiota”, tähdentää markkinointi- ja viestintäasiantuntija Josefina Pönkkä.
Seuraava askel eli tuotteiden hiilineutraaliuden saavuttaminen riippuu paljon myös ulkoisista tekijöistä, kuten lainsäädännöstä ja uusiutuvien raaka-aineiden saatavuudesta. Joka tapauksessa Wipakin innovointikyvyllä vastauksia vastuullisempaan pakkaamiseen löytyy ja on aina löytynytkin.
Huippuvalmius innovoida ympäristöystävällisempää
”Kun viitekehykset lainsäädännön osalta ovat selvät, teollisuus kyllä innovoi”, toteaa Henry.
Sitä Wipak totisesti on tehnyt. Esimerkiksi UK:n tehdas on keksinyt, miten korvata voipaketin alumiini ympäristöystävällisemmällä materiaalilla vähentäen tuotteen hiilijalanjälkeä noin 65 %.
”Suomessa Nastolassa valmistuva Atrian jauhelihan vakuumipakkaus on hyvä esimerkki uusiutuvien raaka-aineiden käytöstä. Materiaalista 60 % on biopohjaista, jolloin fossiilisen muovin määrä pakkauksessa on vuodessa 120 000 kiloa pienempi”, kertoo Pönkkä.
Kestävämmät ja ympäristöystävällisemmät pakkaukset ovat myös kuluttajien toive. Wipak toteutti Kulosaaren yhteiskoulun kanssa kyselyn, joka osoitti selvästi ihmisten valmiuden maksaa ympäristöystävällisemmistä pakkauksista enemmän.
”Pakkauksen hiilijalanjäljen puolittaminen lisää valmistuskuluja vain 3–5 senttiä. Kyllä suomalainen maksaa sen verran enemmän vastuullisesti paremmista pakkauksista”, vahvistaa Henry.
Vaikka tuotteissa hinnan korotus ei ole huima, niiden valmistus edellyttää suuria kertainvestointeja yrityksiltä. Wipakilla myös tämä on ymmärretty.
”Harvoin näkee, että hallitus ja omistaja tekevät niin kauaskantoisia päätöksiä kuin täällä. Ei ajatella vain viiden vaan 20 vuoden päähän,” kertoo Pönkkä.
Wipaklaiset vastuullisuuden puskureina
Wipak on alansa edelläkävijä vastuullisuudessa, mutta tarkoitus ei ole kertoa pelkkää voittotarinaa.
”Täydellisesti laadittu vastuullisuusraportti ei ole kiinnostava, vaan se polku kestävän kehityksen saavutuksiin. Viestimme Wipakilla myös haasteista matkan varrella, koska se on tärkeää”, selittää Pönkkä.
Muutenkin Wipakin tinkimätön matka kohti hiilineutraaliutta on ihmiselle ymmärrettävällä pohjalla. Johto tekee isot linjaukset strategiasta ja päättää investoinnit, mutta lopulta Wipakin tuotteet syntyvät tavallisten ihmisten käsissä. He haluavat tehdä työllään hyvää. Henry ja Pönkkä uskovat, että työntekijöiden halu muuttaa asioita paremmiksi vie muutosta eteenpäin.
”Ihmiset välittävät ja tiedostavat, mitä haluavat työllään aikaansaada. Kun alan sisällä ymmärrämme vaikutusmahdollisuutemme ja tartumme niihin, asiat oikeasti muuttuvat. Se lähtee wipaklaisten yhteisestä tahdosta muuttaa pakkausalaa.”