UratarinaTekninen Kauppa

Jälkimarkkinointijohtaja Marko Niemi nauttii ratkaisujen löytämisestä yhdessä

Jälkimarkkinointijohtaja Markolle ihmiset tekevät työstä merkityksellistä. Asiakkaiden toimiva palveleminen ja tiimin kanssa onnistumiset ovat työn suola.

Huhtikuussa 2020 Marko aloitti Teknisellä Kaupalla konemyynnin tuotepäällikkönä ja siirtyi syyskuussa jälkimarkkinointijohtajaksi. Tekniselle Kaupalle konetekniikan diplomi-insinööri intoutui hakemaan mielekkäiden työtehtävien perässä.

”Työpaikkailmoituksessa avattiin muutosmatkaa, jossa Tekninen Kauppa oli. Motivoiduin siitä, että tehtävässä saa luoda nollista uutta. En ollut vielä päässyt uralla toteuttamaan sellaista”, Marko kertoo.

Työn toimenkuva on laaja. Marko vastaa Wihurilla myytävien tuotteiden jälkimarkkinointitoiminnoista, joihin lukeutuvat muun muassa huollot, varaosat, tekninen tuki ja takuut. Henkilöstöä on noin 220 ja palvelukeskuksia 10 ympäri Suomea.

Moninkertaiset onnistumisen tunteet tiimin kanssa

Markolle oli opiskelujen alusta asti selvää, että ihmisten johtaminen on hänen juttunsa. Konealalle päätyminen omien kiinnostusten kohteiden myötä tapahtui luonnostaan. Suurin tekijä töissä viihtymisessä Markolle on kuitenkin ihmisten kohtaaminen ja heidän kanssaan toimiminen.

”Ahaa-elämyksistä yksin iloitseminen ei ole itselle luontevaa. Kun tiiminä keksitään uusia palveluja ja tapoja lähestyä asiakasta, on ilo paljon suurempi. Muutenkin toimivasta tiimistä voi ammentaa paljon energiaa omaan tekemiseen.”

Tärkein oppi töistä on, että mitä hulluimmistakin tilanteista selvitään nimenomaan ammattitaitoisella henkilöstöllä.

”Tekninen Kauppa on täynnä motivoituneita työntekijöitä, jotka tekevät kaikkensa. On ollut hienoa nähdä, että täällä ollaan tosissaan ja käännetään kaikki kivet, jotta päästään tavoitteisiin”, Marko sanoo.

Jälkimarkkinoinnin valoisa tulevaisuus

Marko uskoo jälkimarkkinoinnin merkityksen kasvavan tulevaisuudessa.

”Jälkimarkkinat tulevat korostumaan entisestään. Koneiden muututtua monimutkaisemmiksi, asiakkaat eivät voi korjata niitä itse, vaan tukeutuvat luotettuihin kumppaneihin eli esimerkiksi meihin.”

Jälkimarkkinoinnista kiinnostuneille Markolla on selkeä neuvo.

”Asiakkaan näkökulman ymmärtäminen on ehdoton edellytys hyvälle jälkimarkkinoinnille. Tämä on maanläheistä toimintaa, jossa ego jätetään naulakkoon. Toisaalta juuri hyvien asiakaskokemusten luominen on parhaita asioita tässä työssä. Asiakkaan odotusten ylittäminen luo uskomattoman määrän positiivista draivia”, Marko hymyilee.